Friday 30 March 2012

AKU INGIN MENJADI UNGGAS.

AKU INGIN MENJADI UNGGAS.

aku ingin menjadi unggas
memetik butir bayu
di dada ini kukhazanahkan baldu bicara
tak siapa tahu membelek lembar aksara
kususup di bawah caing mimpi
yang terhampar
dan terkelar

camarkah aku di gigi air
meneguk asin Laut Cina Selatan
perciknya simbah ke wajah
kuraup menjadi doa di labuhan hati
siratkanlah kerincing angin timur laut
jamah pada samudera menggila
namun gebu rindu di hatiku
tetap terpasung nyali

KEKASIH
biaskanlah setiap rintik wadah rindu ini
jatuhlah di dadaku mengelar bisa
akan kuhirup segala cahayaMU
dari kudup aggerik biar kembangnya
melarik ke sari jiwa
cintaku berpati pejal
kerana mengkalnya sudah kuuli dari serbat harum
sebati teradun kental
manisnya menyelirat mendalam
hanya halwaMU kutadah kusedut
minum dari kucup suci percik rinduNYA

....'aku ingin menjadi burung'...

'Dyza Ainun'

No comments:

Post a Comment