Friday 18 May 2012

MEDITASI

MEDITASI

Faqir Paghman-nya bercakap dengan dinding

aku di biarkannya seolah aku tiada
Sirr-nya berguman dengan suara alamul-malakut
terkebil-kebil matanya melirik langit
berkumat-kamit hatinya melagu HU
kalau aku tahu, pasti nyawaku aku beri KAMU
kalau kau tahu, pasti cintamu kau beri AKU

O sidang mereka yang keliru,
kerena jaga lebih baik dari lena
maka jangan kau petik cinta tanpa airmata
rendahkan sejadahmu ke-tanah
sembah-lah rindumu jangan kau ragu
airmata tanpa cinta jangan kau beli sorga
penuhkan dahagamu dengan anggur
aku memetiknya tadi malam dan baru ku-peram
kau perah-lah dan hidang , tuang demi tuang
kalau aku mabuk, kau lontar saja AKU ke KAMU
kalau aku rebah, kau retak-kan kepala-ku ke Ka'abah
biar ia pecah berdarah!

Kekasih,
langit ahdiatNya menulis
dan lukis-lah lautmu dengan bahtera
nanti pulau-Ku memberi kau nyawa Alif Lam Ro...
jangan lagi kau tidur bila Aku berjaga
buka-lah jendela Nirvana
letak-kan kejora pada dahi-mu hingga sirna
aku akan menarik tanganmu agar bersama kita baqa
liqa ini liqa cinta
liqa ini untuk kita
maka apa yang kau takutkan di SANA?


; Rajendra Nath Tagore

No comments:

Post a Comment